Effectieve Tips

Ontspan, focus en creëer

meer van wat je echt wilt

 

 

 

Zo maak je jouw ochtendroutine op maat

ZO MAAK JE JOUW OCHTENDROUTINE OP MAAT – 5 EFFECTIEVE TIPS

Een ochtendroutine is een goed idee. Maar waar begin je? Yoga, meditatie, bewegen, er is zoveel keuze dat het je kan benauwen. Maar laat  je er niet door afschrikken. Hier zijn 5  effectieve tips die je helpen aan jouw ochtendroutine op maat.

 

1. KIES JE TIJDSDUUR

Hoeveel tijd heb jij eigenlijk voor je nieuwe ochtendroutine? Hoeveel tijd wil je er aan besteden? Daar begint het vaak, met een gevoel van weinig tijd hebben. Maar wees gerust, je kunt al beginnen met 1-5 minuten. Het gaat om het opbouwen van de routine, zodat je brein eraan went. Daar draait het om.

 

2. KIES JE TIJDSTIP

Heb je wel eens gemerkt dat als jij geen plan maakt, tijd gewoon verdwijnt? Als zand door je vingers …

Je partner vraagt je even mee te zoeken naar zijn favoriete T-shirt, de kinderen vragen meer aandacht en tijd en zelfs je haar doen vraagt meer tijd dan anders. Zo heb je nooit tijd voor je ochtendroutine.

Tenzij je zorgt voor een plannetje. Kies een vast tijdstip voor je ochtendroutine en bouw de rest van je routines en taken eromheen. Jij maakt jouw plan.

 

3. KIES WAT JIJ WILT

Wat wil je bereiken met je ochtendroutine? Wil je er energie van krijgen en meer zelfvertrouwen en kracht voelen. Of wil je juist rustiger je dag ingaan met kalme energie? Het geeft niet als je nu denkt; ALL OF THE ABOVE. In de praktijk zul je merken dat een echt goede ochtendroutine doorwerkt op al deze vlakken.

Ik raad je wel aan om er even voor te gaan zitten om te overdenken wat je wilt.

Wil je rustig starten en ben je snel overprikkeld? Dan is een inspirerende ‘high energy’ podcast voor jou misschien niet zo handig. Hierdoor krijg je namelijk veel nieuwe informatie binnen, waarmee je voor je gevoel iets moet doen. Hiermee schiet je jouw doel van rustig starten makkelijk voorbij.

Wil je energieker starten dan kan dit juist weer geweldig werken. De enige manier om daar achter te komen is een week uitproberen en registreren wat de routine voor je doet.

4. KIES 1 DING

Als je inspirerende dingen leest over ochtendroutines kun je heel enthousiast worden, waardoor je van alles wilt doen. Schrijven, mediteren een koude douche.

Het lukt sommige mensen om meerdere nieuwe gewoontes tegelijk op te pakken. De meeste mensen lukt dit juist niet.

1 nieuwe gewoonte per keer aanleren werkt vaak beter. Begin met wat je het meest aanspreekt en doe dat totdat het in je systeem zit en je het GEWOON doet. Daarna kun je er weer een volgende nieuwe gewoonte aanplakken.

5. KIES JE PLEK

Waar ga jij je ochtendroutine houden? Heb je al een rustige plek. Doe je het in bed. creëer je een geweldig hoekje in huis, leg je een zacht schapenvacht neer, of ga je naar buiten?

Door een vaste plek, een vaste tijd en een vaste routine te kiezen, vergroot je de kans dat je het ook daadwerkelijk doet.

Ik wens je heel veel plezier met jouw ochtendroutine. Dit is niet iets wat je er OOK NOG BIJ MOET DOEN. Dit is iets wat helemaal voor jezelf is. Iets waarmee je elke dag werkt aan jezelf. Je maakt jezelf er zachter, bewuster en sterker door. Een prachtige combi!

 

 

Janneke: Mom van 3 mannen, zwarte koffie lover tot 14.00 uur, meditatiejunkie en gek op simpele gewoontes die het leven leuker en makkelijker en effectiever maken.

De Focuscoach  Massage en Coaching  voor heerlijk veel Rust en Focus in je hoofd, werk en leven. Zodat jij makkelijker kunt doen wat er voor jou echt toe doet.

DIT IS OOK VAST IETS VOOR JOU!

ochtendroutine
structuur
ochtendroutine

Pin It on Pinterest

Share This