Effectieve Tips

van De Focuscoach

 

 

 

Een 30-dagen challenge werkt – dit is waarom

Een 30-dagen challenge werkt

 Je wilt iets gaan doen; vaker sporten, gezond eten, elke dag 1500 woorden schrijven. Of je wilt iets juist niet meer doen.  Maar het blijft bij een voornemen. Maak er een challenge van. Dat is een mooie manier om iets nieuws uit te proberen en er direct een gewoonte van te maken.

DAAG JEZELF UIT OP EEN LEUKE MANIER

Soms hoor je iets waarvan je denkt: ‘dat zou ik ook wel willen’. Ik had dat toen een vriendin vertelde dat ze geen TV meer keek. Haar TV was kapot en ze had gewoon besloten geen nieuwe meer te kopen. Hierdoor kwam ze toe aan andere zaken. Het begon direct te kriebelen, dat wilde ik ook.

Dag 1 ging prima, op dag 2 ging het ook nog goed. Maar dag 3 bracht verleiding; THE NANNY. Tja, daar kon ik geen nee tegen zeggen; dat was eigenlijk gewoon educatie! Ik kon beter morgen beginnen met het uitproberen van deze nieuwe gewoonte.

 

DE 30-DAGEN CHALLENGE?

Voor mij is een 30-dagen challenge een manier om uit te proberen of ik een nieuwe gewoonte in mijn leven wil.

Een 30 dagen-challenge is vooral jezelf de ruimte geven om aan iets nieuws te proevenJe hoort iets, je leest iets en het lijkt je wel wat. Maar is het echt iets voor jou? Ga je er blij van worden en past het bij jouw levensfase en levensstijl op dit moment?

Nou, dat is precies wat je onderzoekt met een 30-dagen challenge. Je probeert iets niet 1 keer, maar 30 dagen lang. Zo geef je verdieping en gewoontevorming een echte kans.

 

WAAROM 30 DAGEN?

De 30-dagen challenge is enorm populair en dat is niet voor niets. Dertig dagen is een overzichtelijke tijdsperiode. En met alles wat we om handen hebben en nog moeten doen, is overzicht een ZEGEN! 

Zo kun je experimenteren op een behapbare manier. Over 30 dagen kun je heen kijken. En ook al duurt ons gedrag echt veranderen vaak langer, het is een mooie aanzet.

Geen wonder dat 30-dagen challenges voor strakke buikspieren, de dag beginnen met mediteren of content plaatsen op Instagram zo populair zijn. Ze laten je enthousiast proeven aan dingen waarmee je goed voor jezelf zorgt.

 

WAT KIES JIJ ALS 30-DAGEN CHALLENGE?

Goed plan dus, maar wat ga je kiezen? Voor de grootste kans van slagen is het slim om 1 nieuwe actie te kiezen. Kies een actie waar je enthousiast van wordt als je aan de voordelen denkt. Met plezier beginnen is het halve werk.

HIER WAT SUGGESTIES VOOR JOUW 30-DAGEN CHALLENGE

Deze challenges deed ik persoonlijk; 30 dagen elke dag

  • Een blogartikel schrijven.
  • Geen TV.
  • Ontbijten met een smoothie (nog steeds, maar dan om 12.00 uur i.v.m. intermitterend vasten).
  • Het glaasje wijn in de avond laten staan (opnieuw).
  • Starten met een ochtendritueel (nog steeds).
  • Koffie laten staan
  • Wel koffie maar dan zonder melk en suiker (nog steeds).
  • 40 Minuten lopen (nog steeds).
  • Minimaal 5 glazen water drinken (net weer een 30-dagen challenge opgezet omdat deze gewoonte wat verwaterd was / d.d. april 2019).

 

UITPROBEREN, BIJSTUREN EN AANLEREN

Bovenstaande lijst blijft groeien omdat de 30-dagen challenge structuur geeft aan het uitproberen, bijsturen en aanleren van een nieuwe gewoonte.

Zoals je ziet, heb ik niet alles erin gehouden. Na een maand geen wijn voor het slapengaan, merkte ik dat ik echt beter sliep. Maar een wijntje op zijn tijd vind ik super lekker. Dus drink ik nu op vrijdag en zaterdag een wijntje en doordeweeks niet meer.

Het blijft spelen. Sommige dingen zijn belangrijker dan anderen. En de éne maand is ook de andere niet. In December een maand niet snoepen is misschien niet de makkelijkste optie. Of als je net een kleintje hebt, vroeger opstaan ook niet. Kies daarom je 30-dagen challenge aandachtig. Hol niet mee met de meute.

 

UITZONDERING OP DE REGEL

Met de meute meehollen is nooit een goed idee. Vind jij samen aan de slag gaan wel fijn dan is het  handig om even te googelen of er een groep gaat starten, of bezig is, met dezelfde challenge. Zodat je je kunt aansluiten.

Op die manier krijg je naast inspiratie ook praktische tips wat je kunt doen als je een moeilijk moment hebt. Want de moeilijke momenten komen, en iedereen wilt daar een slim antwoord op hebben. Dat is dan wel weer het leuke van een groep, je deelt slimme oplossingen voor als je (bijna) opgeeft.

Dus wil je een nieuwe gewoonte integreren in je leven, ga er dan eens 30 dagen voor. En reflecteer wat dat je brengt.

 

 

Janneke: Mom van 3 mannen, zwarte koffie lover tot 14.00 uur, meditatiejunkie en gek op simpele gewoontes die het leven leuker en makkelijker en effectiever maken.

De Focuscoach  Massage en Coaching  voor heerlijk veel Rust en Focus in je hoofd, werk en leven. Zodat jij makkelijker kunt doen wat er voor jou echt toe doet.

DIT IS OOK VAST IETS VOOR JOU!

Pin It on Pinterest

Share This