Effectieve Tips

van De Focuscoach

 

 

 

Snel rust in je hoofd – Met praktische checklist

SNEL RUST IN JE HOOFD – MET PRAKTISCHE CHECKLIST

Stress is een killer. Het berooft je niet alleen van je gezondheid, maar ook van briljante invallen en jouw kalmte en elegantie. Leer daarom schakelen tussen onrust en rust en tussen stress en kalmte. Gebruik deze praktische checklist.

Het is bekend dat we meer rust in ons hoofd creëren als er meer rust en orde om ons heen is. Een opgeruimd huis en een lege inbox, georganiseerde kasten waar je alles direct kunt pakken of kinderen die doen wat je zegt.

Tot zover dit idyllische plaatje. Want onze realiteit is  vaak anders. We kunnen inderdaad stap voor stap toewerken naar meer rust en orde om ons heen. En ik raad het je zeker aan.

Maar voor nu heb je ook iets nodig waardoor je kunt schakelen tussen onrust en rust terwijl de wereld om je heen enigszins wanordelijk is. Want het is lekker om zelf een rustpunt te kunnen creëren als de wereld om je heen dat juist niet doet. Hier gaan we:

1. STA STIL

Rust in je hoofd vraagt om meer stilstaan bij jezelf. Dus sta stil of zit stil. Dit kan in het begin ongemakkelijk voelen omdat je lijf nog in de actiestand staat. Dit los je eenvoudig op door voordat je stil gaat staan juist te bewegen. Ga naar het toilet, pak iets uit de kast of loop door je huis. Als het kan slinger je extra met je armen, de adrenaline moet eruit. Of ren Twintig tellen op de plaats, dat werkt ook als een tierelier.

2. DOE JE OGEN DICHT

Door je ogen dicht te doen sluit je de visuele prikkels buiten. Hierdoor gaat er een kalmerend signaal naar je brein. Het is niet voor niets dat bij ademoefeningen of meditatie vaak wordt voorgesteld om je ogen te sluiten.  Want minder visuele prikkels en minder licht is meer kalmte.

3. ZIT RECHTOP

Ga goed rechtop zitten dat helpt als je meer rust wilt. Probeer het vooral uit en ga expres onderuitgezakt op de bank hangen. Hoe voelt dat? Grote kans dat je je lui, loom en doelloos gaat voelen. Terwijl je een heel ander gevoel oproept als je nu juist rechtop gaat zitten . Dan merk je dat een andere houding ook een ander gevoel geeft. Dat gevoel van kalmte dat je zoekt; zit in een kalme zelfverzekerde houding.

4. SCHOUDERS NAAR BENEDEN

Als je eenmaal rechtop zit kun je je schouders laten zakken. Hierdoor zeg je tegen je brein  ‘Ontspan maar even lekker, het gaat goed met mij, want ik heb de boel onder controle.

5. MEER RUST IN JE HOOFD DOOR DENKEN AAN SAPPIG FRUIT (HUH FRUIT?)

Vervolgens moet je je gedachten sturen. Denken aan sappig zoet fruit laat veel mensen het water in de mond lopen. Als dit bij jou ook zo is, zitten we goed.

Meer speeksel in je mond is een kenmerk dat je vagus zenuw lekker haar werk doet.

Het is de grote tak van je autonome (parasympathische) zenuwstelsel die zorgt voor opladen en herstellen. En die kun je al activeren door aan lekkere dingen te denken. Sappig fruit bijvoorbeeld, maar appeltaart mag ook. Ik ga voor rijpe manga, en rood passiefruit. Het water loopt me in de mond. Missie volbracht!

6. ADEM 2 tellen in en 4 tellen uit.

Tenslotte is het tijd om drie keer bewust in en uit te ademen. We ademen zo’n 15.000 keer per dag en staan er niet bij stil. Maar bewuster ademen is meer kalmte in je lijf. De truc is om 2x zo lang uit te ademen als je inademt. Ben je lekker bezig dan is 3 tellen in en 6 uit ook perfect. Je zult het resultaat direct voelen.

 

CHECKLIST – RUST IN JE HOOFD

  • Zit stil, sta stil
  • Activeer je vagus zenuw
  • Doe je ogen dicht
  • Ontspan je schouders
  • Denk aan je favoriete fruit 
  • Adem 2 tellen in en 4 tellen uit 
  • En hup, weer aan de slag met een lach

Zijn dit voor jou te veel stappen? Dan hier een andere optie. Pak alleen nummer 6, het inademen en uitademen. Doe het simpelweg achter je laptop, in de rij bij de kassa of wandelend. Je merkt direct een shift in je bewustzijn. En ik wed … dat je schouders toch iets zullen zakken, als vanzelf.

Janneke: Mom van 3 mannen, zwarte koffie lover tot 14.00 uur en meditatiejunkie. Dol op slimme mini-gewoontes en eenvoud.

 De Focuscoach  Massage en Coaching  Zorg enorm goed voor jezelf en focus wat je denkt, voelt en doet. Richt je aandacht op wat jij echt wilt, want wat je aandacht geeft groeit. 

LEES MEER OVER DIT ONDERWERP

Pin It on Pinterest

Share This