Effectieve Tips

van De Focuscoach

 

 

 

Plan je pauzes – 4 pauzes voor minder stress

PLAN JE PAUZES

(Dit blogartikel ‘plan je pauzes’  is van januari 2019)

Neem jij een pauze als je tijd hebt. Of wacht je tot anderen een pauze nemen? Misschien sla jij regelmatig een pauze over omdat je nog veel te doen hebt. Plan je pauzes 1 dag. En ontdek de kracht van loslaten waar je mee bezig bent.

1. DE VOLLE MAAN PAUZE

Gisteren sprak ik 2 collega-vriendinnen. Tjonge, wat hadden ze een last van de volle maan (superbloedmaan 21 januari 2019). Of ik het ook voelde.

Uh … zou kunnen. Totale onrust. Choas in mijn hoofd terwijl ik alles zo glashelder had daarvoor. Hoe kon dat?

We zijn niet afgescheiden van onze omgeving, Weersinvloeden, het humeur van je partner of collega. Dingen van buiten komen binnen. En als je voelt dat je om wat voor reden ook super onrustig bent dan kun je beter een pauze nemen in plaats van met een hard hoofd doorgaan.

 

De beste pauze bij grote onrust is een actieve pauze. Want de onrustige energie moet omgebogen worden . Ga lopen, hout hakken of een heerlijke maaltijd koken. Doe dingen die je leuk vindt en voel hoe deze pauze je nieuwe frisse positieve energie geeft.

2. DE PLASPAUZE

Ik deelde op Instagram een post met de tekst ‘We zijn vaak zo streng voor onszelf, dat we vergeten te ademen, te lachen en te plassen.’ Daar kwamen nogal wat reacties op. Vooral dat niet gaan plassen was herkenbaar. We stellen ons toiletbezoek om de haverklap uit.

Maar wie houden we eigenlijk voor de gek? Een plaspauze uitstellen, omdat we nog niet klaar zijn. Wanneer zijn we dan wel klaar?

Als we ons boek geschreven hebben dan willen we het verkopen en het volgende boek schrijven. Als we twee weken vakantie nemen dan willen we volgend jaar drie weken nemen. Of beter nog een digital nomad worden.

Als je bewust leeft, ben je pas klaar op je allerlaatste dag. Maar zolang willen we toch niet wachten met een pauze nemen? Pak je pauze al is het maar voor een paar minuten. Om te plassen en je lippenstift bij te werken. Adem in – adem uit.

3. DE WERKPAUZE

Ik zweer bij werken in tijdblokken. Het idee is eenvoudig; je werkt een vaste tijd aan 1 taak en daarna plan je een pauze . Dit samen is 1 tijdblok.

Bijvoorbeeld 50 minuten werken en 10 minuten pauze, of 25 minuten werken en 5 minuten pauze.

En zowel het werkgedeelte als het pauzegedeelte hebben hun waarde.

Je brein heeft tijd nodig om te ordenen en informatie weg te zetten. Om stukjes informatie te verbinden en briljant te zijn. Daarom is een pauze nemen ook werken, maar dan op een andere manier. Just saying … Adem in – adem uit.

4. NACHTELIJKE SLAAPPAUZE

Als je voldoende slaapt kun je beter focussen.

Als je lekker uitgeslapen bent kan je brein beter met alle prikkels omgaan en heb je een beter antwoord op de informatie-tsunami daarbuiten. Ook krachtig kiezen is makkelijker met een uitgeslapen hoofd.

Dat heeft allemaal te maken met je prefrontale cortex. Ons briljante breingebied dat informatie verwerkt en rationele beslissingen neemt, zorgt voor alert zijn en mindfulness. Dit breindeel kan veel beter haar werk doen als jij goed bent uitgerust. Adem in – adem uit.

 

PLAN JE PAUZES

Vertel jezelf een ander verhaal over pauzes. Een pauze gaat niet over niets doen. Een pauze gaat over doen wat nodig is, zodat jij op je best kunt zijn.

En als je daarvoor een paar minuten, een paar uur, of soms een paar dagen voor moet uittrekken dan is dat wat het is. Dat hoeft niet vertragend te werken. Na een pauze ontstaat juist vaak versnelling. Waardoor je juist goed bezig bent als je jouw pauzes op waarde schat.

 

 

Janneke: Mom van 3 mannen, zwarte koffie lover tot 14.00 uur en meditatiejunkie. Dol op slimme mini-gewoontes en eenvoud.

 De Focuscoach  Massage en Coaching  Zorg enorm goed voor jezelf en focus wat je denkt, voelt en doet. Richt je aandacht op wat jij echt wilt, want wat je aandacht geeft groeit. 

MEER OVER HET BESTE UIT JEZELF HALEN

minder stress, rust, pauze
ochtendroutine
ochtendroutine

Pin It on Pinterest

Share This