Effectieve Tips

van De Focuscoach

 

 

 

Ontstressen, 7 tips voor snel minder stress

ontstressen – 7 TIPS voor snel minder stress

Minder stress in je dag. Je leven ontstressen. Met deze tips kun je jouw stress verminderen en schakelen naar een kalmere en wijzere versie van jezelf. 

VERANDER JE VERHAAL OVER STRESS

Welk verhaal vertel jij jezelf over stress? Dat het je scherp houdt of alert. Dat een beetje druk op de ketel lekker is, omdat je dan sneller vooruit komt? 

Het is waar dat je door stress soms sneller gaat. Maar het is op de langere duur niet gezond en niet effectief. Stresshormonen vreten juist energie en zijn bedoeld voor kortdurende actie. 

Minder stress is slim. Benut stress om je bus te halen of als waarschuwingssignaal dat je dingen op een rijtje moet zetten. En stop verder veel meer tijd in ontstressen. Door deze 7 tips kun je stress afbouwen, zodat je ook kalm en vastberaden kunt werken en flowen op de toppen van je kunnen.

1. GEEF JEZELF TIJD OM TE ONTSTRESSEN

Stress in je hoofd en lijf is niet zomaar verdwenen omdat je dat wilt. Willen is wel een geweldig startpunt, want dat betekent dat je bewust van stresshormonen naar feel good hormonen wilt.

Geef jezelf wel wat tijd om te schakelen. Pak als je een druk en stressvol uur hebt gehad een paar minuten pauze. Was het een drukke stressvolle dag gehad, pak dan een paar uur pauze. Heb je een drukke maand gehad, pak dan een paar dagen.

En het leuke aan deze methode is het rimpeleffect. Je ontstresst een paar minuten na een stressvol uur, waardoor je makkelijker en sneller ontstresst na een drukke dag.

2. SCHRIJF JE HOOFD LEEG

Gedachten, zorgen en vragen die over elkaar heen buitelen maken je super onrustig. Ze hebben de neiging om aan elkaar te gaan kleven. Wat zorgt voor een stress bommetje.

Pak een vel papier of maak een notitie in je telefoon. En schrijf onder elkaar wat je bezighoudt. Dat onder elkaar is belangrijk, want een rijtje bullet points geeft direct meer overzicht, en overzicht geeft je brein rust. Wat netjes op papier staat, hoef je niet meer te onthouden.

3. BEWEEG DIE HEUPEN

Stresshormonen verbruik je als je beweegt en dat is goed nieuws. Want bewegen kun je altijd. Dus duik je tuin in en ga 2 minuten hoelahoepen met je dochter of ga 2 minuten schommelen met je zoon.

Ga lekker wandelen met de hond of ren enthousiast achter je kleinkind aan. Natuurlijk is gewoon kalm een stukje wandelen ook prima, als je maar je lijf ingaat en beweegt.

4. BEWEEG GEKKER, VOOR SUPERSNEL RESULTAAT

Het kan zomaar gebeuren dat je ons wat gekke danspasjes ziet maken als je onverwacht binnenkomt. Of er wordt gezwaaid met armen of geschopt met benen (in de lucht natuurlijk). Lekker hoor, wat kan het schelen. Out with stress, in with peace. Je bent daarna meer ontspannen en ook nog eens geconcentreerder.

5. SLA 2 VLIEGEN IN 1 KLAP

Als je toch gaat bewegen, kun je ook kiezen voor dingen die nog moeten gebeuren. Dan sla je 2 vliegen in 1 klap. Ga opruimen, stofzuigen of 1 raam zemen. Ten eerste ontstress je, en ten tweede doe je dingen die moeten gebeuren en dat zorgt ook weer voor minder druk. Dubbel effectief dus.

6. START MET MEDITEREN

Als je stress aanpakt bij de wortel ben je slim bezig. Maar wat is de wortel van je stress? Vaak weet je dat helemaal niet. Je volle inbox geeft je stress, maar je collega heeft die ook en maalt er niet om. En je andere collega had ook een volle inbox, maar heeft er een strategie voor bedacht. Dus waarom geeft het jou nog steeds stress?

Meditatie helpt je om stress wortels aan te pakken, zonder dat je hoeft te weten welke dit precies zijn. Meditatie schoont op. Als je elke dag mediteert zul je merken dat het leven eenvoudiger wordt en jij kalmer, meer vastberaden en daadkrachtiger. Wil je hiermee aan de slag? Dan raad ik het boek van Emily Fletcher aan; Stress less, accomplish more.

7. SCHAKEL VAN JE LINKER- NAAR JE RECHTERBREIN

Tobben over gisteren en je zorgen maken over morgen doe je met je linker hersenhelft. In het nu zijn doe je met je rechterhersenhelft. Activeer je rechterhersenhelft door deze ademoefening.

NOG MEER TIPS VOOR MINDER STRESS?

Er zijn veel manieren om druk en onrust aan te pakken. Kijk voor meer tips eens hier bij de checklists of bij meer structuur creeren. Heb je echt even wat krachtigers nodig dan is er de massage. Een heerlijke combi van jezelf verwennen en jezelf geven wat je nodig hebt.

 

 

Janneke: Mom van 3 mannen, zwarte koffie lover tot 14.00 uur en meditatiejunkie. Dol op slimme mini-gewoontes en eenvoud.

 De Focuscoach  Massage en Coaching  Zorg enorm goed voor jezelf en focus wat je denkt, voelt en doet. Richt je aandacht op wat jij echt wilt, want wat je aandacht geeft groeit. 

OOK LEKKER OM TE LEZEN

minder stress
minder stress, massage, pauze
minder stress, rust, pauze

Pin It on Pinterest

Share This