Effectieve Tips

van De Focuscoach

 

 

 

Minder stress – dit is waarom

MINDER STRESS  – 6 REDENEN WAAROM

Zit stress je in de weg, of vind jij het eigenlijk wel lekker om op spanning te staan? Ontstressen is het overwegen waard, hier 6 grote redenen om minder stress op je to-do lijst te zetten. Vooral als gaat om de beste versie van jezelf.

 

DIT IS WAT STRESS ECHT IS

We moeten eerlijk zijn, stress kan lange tijd best lekker voelen. Het adrenaline shot en de opwinding daar zijn we aan gewend geraakt. Maar deze spanning is bedoeld om even te knallen, zodat je daarna weer rustig verder kunt met je leven.

Stress is allereerst de natuurlijke reactie van je lichaam op (dreigend) gevaar. Toen je 10.000 jaar geleden op zoek was naar eten en oog in oog stond met een sabeltandtijger was deze reactie super handig. 

De vecht/vluchtreactie; met een hormonen cocktail van adrenaline en cortisol, hartslag die versnelt, spieren die op spanning komen, versnelde ademhaling, darmen die zich legen en tunnelvisie. Kom maar op met die tijger of de best mogelijke vluchtweg.

MINDER STRESS OF GEEN STRESS, KAN DAT WEL? 

Ook al is de sabeltandtijger uitgestorven, toch reageert ons systeem om de haverklap alsof we er oog in oog mee staan. Ons brein scant constant op mogelijk gevaar en kan zich niet de luxe permitteren om onderscheid te maken tussen groot of klein gevaar.

Hierdoor kan jouw volle inbox het label GROOT GEVAAR krijgen. Of het norse gezicht van je partner. Zelfs niets doen kan dit label krijgen en voor grote onrust zorgen, want ben je wel productief genoeg om brood op de plank te krijgen?

 

 IS STRESS DAN ALLEEN MAAR SLECHT?

Is stress dan alleen maar negatief en willen we stressloos leven? Nee hoor, het is handig als je even een sprintje moet trekken om de bus te halen of als je op moet staan van je lekkere bank om aan de slag te gaan.

Het geeft je een stootje energie zodat je sneller gaat en meer focus hebt. Maar als je dan in de bus zit of aan het werk bent, dan wil je schakelen naar elegante kalmte en aandacht. Want dan werkt je brein beter.

STRESS? DOE ER NIET AAN!

We zijn het erover eens denk ik; geen stress hebben is niet reëel en ook niet nodig. Gelukkig hebben we wel de keuze of we er in blijven dobberen of dat we bijsturen. Niet aan stress doen betekent niet dat je geen stress hebt, het betekent dat je er iets aan doet. Waarom? Hier heb je 6 grote redenen:

 

1. JE FOCUS STAAT OP WAT JE NIET WILT

Stress is bedoeld om je veilig te houden. En daarom gaat je aandacht vooral naar wat je niet wilt, zodat je het op kunt lossen. Je brein is bezig met angst en je veilig houden. Er is dus weinig ruimte voor creativiteit en vindingrijkheid.

2. GEEN OPEN VIZIER MAAR TUNNELVISIE

Als je oog in oog staat met gevaar, van sabeltandtijger tot uitpuilende mailbox, dan spannen je oogspieren zich en vernauwt je blik.

Wie kan het wat schelen dat de lucht blauw is of dat er een schattig citroenvlindertje voorbij vliegt. Stress zorgt ervoor dat je minder oog hebt voor details en dat dingen je sneller ontgaan. Vooral de mooie en goede dingen.

3. HET MAAKT JE DOM

Het zijn woorden uit de mond van Emily Fletcher, leidend expert op het gebied van meditatie. En het klinkt misschien hard, maar ik ervaarde het al heel jong. De stress van voor de klas moeten komen, maakte dat het licht uitging in mijn prefrontale cortex . Weg toegang tot informatie en helder denken.

Dat is precies de reden waarom je tijdens een ruzie met je partner geen zinnig gesprek kunt voeren. Of waarom je overdreven boos reageert op een glas melk dat omgaat, terwijl je net alles schoon hebt. Je oerbrein neemt het over en laat je vechten/vluchten of bevriezen.

4. JE BLOED WORDT DIKKER EN JIJ OOK

Mocht die sabeltandtijger toch een klein hapje nemen, dan is het zaak dat je niet doodbloedt. Daarom wordt je bloed bij stress wat dikker, alvast uit voorzorg, zodat de boel snel stolt. Maar je bloed is niet het enige dat dikker wordt.

Onderzoek aan de Ohio State Univerity toonde aan dat vrouwen die de vorige dag meer stressvolle situaties hadden meegemaakt, gemiddeld 104 cal. minder per dag verbranden.

5. VERVELENDE VAGE KLACHTEN

Een snellere hartslag, je spieren op spanning houden, een snellere ademhaling, het kost allemaal veel energie en die moet ergens vandaan komen.

Om dit te kunnen doen gaat je lichaam reservepotjes aanspreken. Wat energie hiervandaan en wat energie daarvandaan. Zoals je geld haalt van je spaarrekening als je lopende rekening wat laag wordt. Doe dit lang genoeg en alle reserves raken op.

6.EEN MINDER SMAKELIJKE JIJ

Stress zorgt voor verzuring van je lijf. Je bent een minder smakelijk hapje. Op spanning staan verandert trouwens je hele uitstraling. Je gezichtsuitdrukking, je houding, je energie. Niemand die denkt ‘daar wil ik een kopje koffie mee drinken’ als jij in je vecht/vlucht modus staat. Laat staan een beschuitje mee eten.

Maar het gaat natuurlijk vooral om jou. Hoe leuk en effectief vind jij de gestreste versie van jezelf, vooral nu je weet wat stress echt met je doet. 

‘Stress is bedoeld voor kortdurend knallen. De ellende is dat we daar meestal weken, jaren en soms een heel leven lang mee bezig zijn.

Adem in – adem uit.

 

 

Janneke: Mom van 3 mannen, zwarte koffie lover tot 14.00 uur en meditatiejunkie. Dol op slimme mini-gewoontes en eenvoud.

 De Focuscoach  Massage en Coaching  Zorg enorm goed voor jezelf en focus wat je denkt, voelt en doet. Richt je aandacht op wat jij echt wilt, want wat je aandacht geeft groeit. 

SIMPELE TIPS VOOR MINDER STRESS EN MEER POWER

rust
rust
minder stress

Pin It on Pinterest

Share This