Effectieve Tips
van De Focuscoach

MEER STRUCTUUR IN JE portemonnee
Wil je meer structuur in je leven? Begin bij je portemonnee. Die gebruik je elke dag. Je portemonnee neem je mee in je tas. Je tas neem je mee in je dag. En je dagen vormen je leven. Een echt geval van klein beginnen voor groot resultaat.
VAN CHAOS NAAR OVERZICHT; DE EERSTE STAP
Ik stond voor de kassa en zocht gehaast in mijn portemonnee. Waar was de retourbon van die schoenen? Ik had hem erin gestopt en graaide daarom tussen geld en bonnetjes op zoek naar dat verrekte ding. Ondertussen groeide de rij achter me voelbaar. En terwijl de verkoopster me vragend aankeek, voelde ik het. Ik had mijn zaakjes niet op orde.
Het is inmiddels een tijdje geleden. Maar het was op dat moment dat ik besloot dat ik voortaan mijn portemonnee op orde zou hebben. En beetje bij beetje zag ik groeiende voordelen van mijn besluit.
VOORDELEN EN WAAROM HET ZO GOED WERKT
Een portemonnee is een heel klein object, dat maakt het makkelijk om hem opgeruimd te houden. Ook als je nog veel te doen hebt, of als je moe bent, en zelfs als je nauwelijks tijd hebt. Dan is er in ieder geval IETS SUPER GEORDEND.
Nooit meer zoeken naar retourbonnen, in een keer je bankpas pakken en blindelings het muntje van de boodschappenkar eruit vissen. Wie wilt dat nou niet?
Misschien voelde dit besluit van een opgeruimde portemonnee zo goed omdat ik onbewust wist dat hier een kans lag voor een nieuwe strategie. De strategie van rimpeleffect. Dat als je eenmaal begint met het structureren van iets, het overslaat naar andere gebieden in je leven.
VAN PORTEMONNEE NAAR TAS NAAR ADMINISTRATIE
Zo vertelde een kennis me dat ze begon bij haar portemonnee, doorging naar haar tas om te eindigen met het ordenen van haar complete administratie. Ze had de smaak te pakken.
Ze wilde met dezelfde aandacht waarmee ze haar portemonnee en tas had ingericht ook haar files en spreadsheets aanpakken. Want het gaf enorm veel rust en overzicht. En een lekker gevoel van focus.
Ik ga je stap voor stap deze helpen van chaos naar structuur in je portemonnee. Want er zijn een paar simpele dingen die handig zijn om te doen. Zo breng je in 5 stappen meer structuur aan in je portemonnee:
1. MAAK JE PORTEMONNEE HELEMAAL LEEG
We beginnen met een schone basis. Maak je portemonnee eerst leeg, zodat je goed zicht hebt op wat je portemonnee je eigenlijk te bieden heeft.
2. DOE DE PORTEMONNEE CHECK
Is je portemonnee nog handig voor jou qua formaat en indeling? Wat moet je dagelijks bij je hebben. Heb je een grote of kleine portemonnee nodig? En het gaat hier niet alleen om handig, je portemonnee moet je ook een goed gevoel geven. Hier gaat je geld in en uit.
3. KIES WELKE ITEMS ER ECHT IN HOREN
Veel mensen hebben een stapel pasjes in hun portemonnee. Ik ben gestopt met het meezeulen van alle klantenpassen. Veel passen waren van winkels waar ik al lang niet meer kom. Daarnaast kun je in de meeste winkels gewoon even je postcode en huisnummer doorgeven als je punten spaart. Een andere optie is je pasjes bewaren in een gratis app als PasNL
Wat ook verbannen is uit mijn portemonnee zijn visitekaartjes van anderen. Ik neem geen fysiek kaartje meer aan, maar neem een foto. Zo kan ik thuis direct verbinden via social media of e-mail.
4. GEEF ELK ITEM BEWUST EEN EIGEN PLEK
Nu je geruimd hebt, is het tijd om opnieuw in te delen. Welke pas hoort bovenaan in je portemonnee, welk gebruik je het meest? Welke komt eronder? Wil je echt je credit card altijd bij je hebben? En je zakelijke pas? Hoeveel cash geld ga je meenemen?
Laat je portemonnee je helpen sparen. Heb je een voedingsbudget van 100 euro per week. Stop je dan in een keer het weekgeld erin. Of stop je elke werkdag 20 euro in je portemonnee?
Meer structuur in je portemonnee betekent niet alleen dat je elk item bewust een plek geeft. Het betekent ook dat je nadenkt over hoe jij dingen doet. Hoe jij ervoor zorgt dat je jouw zaken goed regelt.
5. RUIM BONNEN EN ZEGELS DIRECT OP
Het is een kleine handeling. Ruim als je thuis komt, samen met de boodschappen ook je portemonnee op. Dat kost je hooguit 1 minuut. De bonnen die je moet bewaren gaan in een map. De rest bij het oud papier.
Als je zegels spaart gaan die direct op een kaart. Geld voor morgen stop je vast in je portemonnee (als je met een budget werkt).
En klaar ben je.
Jij hebt een start gemaakt met het aanbrengen van structuur. Chaos heeft het nakijken. Nou ja, in je portemonnee dan toch.
MAAK HET JEZELF MAKKELIJKER EN BEGIN GEWOON NU
Dit is typisch iets wat je direct op kunt pakken. Oh, en als je je portemonnee hebt aangepakt, kun je door naar je tas. In het artikel ‘Meer structuur in je tas’ vind je tips en inspiratie.
Leef je uit.
Janneke: Mom van 3 mannen, zwarte koffie lover tot 14.00 uur, meditatiejunkie en gek op simpele gewoontes die het leven leuker en makkelijker en effectiever maken.
De Focuscoach Massage en Coaching voor heerlijk veel Rust en Focus in je hoofd, werk en leven. Zodat jij makkelijker kunt doen wat er voor jou echt toe doet.
0 reacties