Praktische Tips

 

 

 

 

Meer structuur in je dag in 10 minuten

MEER STRUCTUUR IN JE DAG in 10 minuten

Wil je minder chaos en meer structuur in je leven? Ga jij voor meer rust en overzicht? Je tijd en energie richten  gaat makkelijker als je net wat meer structuur aanbrengt op belangrijke punten. Je dag is zo’n punt.

Je tijd en energie richten gaat makkelijker als je net wat meer structuur aanbrengt.

EEN OVERVOLLE AGENDA

Ben jij iemand met een overvolle agenda en een planning die zo strak is dat er niets mis mag gaan? Dan is de kans dat je planning in het honderd loopt ook groter. Want er komt altijd iets tussendoor of je nu wilt of niet.

Daarnaast hebben we de neiging om onszelf te misrekenen. We denken dat we korter doen over taken dan in werkelijkheid. Dus een strakke planning is vaak TE STRAK. En dat veroorzaakt stress.

NIETS IN DE AGENDA

Ben je juist iemand die helemaal geen plan heeft, maar lege pagina’s in de agenda dan werkt dat ook niet echt. Zonder plan ben je ontvankelijker voor afleiding. Een binnenkomend mailtje, een post op Instagram, dingen maken op Canva, zoeken op Pinterest en voor je het weet is de dag voorbij. Het voelt alsof je veel gedaan hebt, maar ben je ook vooruit gekomen?

IN BETWEEN

We zijn het meest effectief, productief en creatief als we ergens in het midden gaan zitten. Wel een plan en in dat plan moet voldoende witruimte zitten. Dit is op je werk, maar thuis net zo goed.

Een slimme structuur aanbrengen die je rust en overzicht geeft bestaat uit duidelijke taken. Zodat je precies weet wat je gaat doen. En uit voldoende witruimte voor pauzes en onvoorziene zaken.

Want nog even snel naar de winkel moeten, een hak die afbreekt, een kind dat ziek wordt, een computer die vastloopt of de weg naast je huis die net opengebroken wordt als je je moet concentreren … we kennen het allemaal. Het leven brengt onvoorziene zaken met zich mee. Witruimte geeft je de tijd om even rustig te bedenken wat je met die onvoorziene zaken wilt doen.

Hieronder vind je tips voor je dag, je dagplan, je dagstructuur. Zoek uit wat voor jou werkt en laat de rest los. Er is niet zoiets als ‘one size fits all’.

Doe wat werkt voor jou en begin gewoon nu.

 

MEER STRUCTUUR IN 10 MINUTEN

Dagstructuur #1    Je dag begint de avond van tevoren.

Je dag begint niet vroeg in de morgen, maar de avond van tevoren. Hoe je een dag afsluit is namelijk hoe je de volgende dag begint. Er zijn 3 dingen die je altijd kunt doen, ongeacht hoeveel tijd of energie je hebt; structuur in je portemonneestructuur in je tas en je belangrijkste taak kiezen voor morgen.

(Ezelsbrug: PTT – Portemonnee, Tas, Taak)

Dagstructuur #2 Zorg de avond van tevoren voor structuur in je portemonnee en tas.

Het klinkt misschien onbeduidend; structuur in je portemonnee en tas, maar dat is het niet. Altijd je betaalpas bij je hebben. Nooit meer vissen naar je telefoon. Altijd het muntje voor de boodschappenkar bij de hand hebben. Direct je sleutel kunnen pakken als je in de kou voor de voordeur staat. Dat getuigt van overzicht.

Aangezien je je portemonnee en tas dagelijks gebruikt is het een krachtig signaal voor je hersenen dat jij je zaakjes op orde hebt of krijgt.

Dagstructuur #3 Kies de avond van tevoren je belangrijkste taak.

Kies elke avond 1 taak die je morgen zeker gaat doen. Dit is de taak die je een stap vooruit brengt.

Dagstructuur #4 Wanneer ben jij op je best?

De meeste mensen zijn op hun best in de ochtend (al geldt dit niet voor iedereen). Start met je belangrijkste taak voordat je iets anders gaat doen. Je belangrijkste taak verdient je beste tijd!

Dagstructuur #5 Beginnen

Geef jezelf heldere kaders. Hoe laat begin je met werken? Hoe laat begin je met schrijven? Hoe laat begin je met opruimen?

of als je niet precies kunt zeggen hoe laat …

Hoe lang werk je? Hoe lang schrijf je? Hoe lang ruim je op?

Dagstructuur #6 Doorgaan.

Werk in afgebakende tijdblokken. Zet een timer (bijvoorbeel Plantie voor iPhone of Forest voor iPhone en Android). Werk 25 minuten en neem 5 minuten pauze.

Dagtructuur #7 Stoppen.

Stoppen met werken is een lastige voor veel mensen.

Maar stoppen is net zo belangrijk als beginnen of doorgaan. Ze horen alledrie gewoon bij elkaar. Het helpt mijn enorm om te bedenken dat het een circulair proces is waar nooit een eind aankomt.

We blijven ons leven lang dingen doen. Nu is het dit, volgende maand is het dat. We blijven gaan voor BETER. Als je het zo bekijkt is het ook logisch om beginnen, doorgaan en stoppen te zien als drie-eenheid.

Stel dat je om 15.15 je kind op moet halen van school. Je zit heerlijk te werken en typt nog even door terwijl de minuten wegtikken. Totdat je jezelf losrukt van je laptop om 15.05. Op een drafje ga je richting school. Verdorie die brief vergeten die je gelijk wilde posten.

Hijgend kom je aan bij school. De meeste kinderen zijn al opgehaald. Je weet dat niet alles altijd perfect kan gaan. Maar dit had je makkelijk kunnen ondervangen. GEWOON eerder stoppen met behulp van de timer.

Dagstructuur #8 Plan je pauzes.

Maak het makkelijk voor jezelf: 25 minuten werken is 5 minuten pauze.  50 minuten werken is 10 minuten pauze.

Kies voor mooie getallen die samen een uur beslaan. Dat kun je lekker handig wegzetten in je agenda.

Dagstructuur #9 Maak de cirkel rond.

Klaar? Maak dan de cirkel weer rond. Maak je portemonnee op orde, maak je tas op orde en kies je twee taken voor morgen.

 

 

Let’s call it a day.

Janneke♥

 

 

Janneke: Mom van 3 mannen, zwarte koffie lover tot 14.00 uur, meditatiejunkie.

Alles draait bij De Focuscoach om slimme gewoontes voor meer energie, meer structuur, een plan, planning, productiviteit en zelfliefde. We willen helemaal niet alles, we willen een paar dingen heel erg graag. Neem de tijd om uit te zoeken wat je echt wilt en focus daarop. Wat je aandacht geeft groeit.

DIT IS OOK VAST IETS VOOR JOU!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Share This