Effectieve Tips

van De Focuscoach

 

 

 

Meer structuur in je dag in 10 minuten

MEER STRUCTUUR IN JE DAG in 10 minuten

Wil jij graag meer structuur in je dag aanbrengen voor overzicht en focus? Hier 8 effectieve tips waarmee je direct aan de slag kunt.

EEN OVERVOLLE AGENDA

Ben jij iemand met een overvolle agenda en een planning die zo strak is dat er niets mis mag gaan? Dan is de kans dat je planning in het honderd loopt ook groter. Want er komt altijd iets tussendoor of je nu wilt of niet.

Daarnaast hebben we de neiging om onszelf te misrekenen. We denken dat we korter doen over taken dan in werkelijkheid. Dus een strakke planning is vaak TE STRAK. En dat veroorzaakt stress.

NIETS IN DE AGENDA

Ben je juist iemand die helemaal geen plan heeft, maar lege pagina’s in de agenda dan werkt dat ook niet echt. Zonder plan ben je ontvankelijker voor afleiding.

Een binnenkomend mailtje, een post op Instagram, dingen maken op Canva, zoeken op Pinterest en voor je het weet is de dag voorbij. Het voelt alsof je veel gedaan hebt, maar ben je ook vooruit gekomen?

MEER STRUCTUUR EN ERTUSSENIN

We zijn het meest effectief, productief en creatief als we ergens in het midden gaan zitten. Wel een plan, maar met de nodige witruimte. Zodat je kunt bijstellen waar nodig. Hierdoor geef je jezelf een dagstructuur met ademruimte. Hier 8 fijne tips.

1. STRUCTUUR START DE AVOND ERVOOR

Pak elke avond een paar minuten om een lijn uit te zetten voor morgen. Hiermee geef je jezelf direct overzicht en houvast. Met welke taak ga je morgenochtend starten, hoe laat begin je en hoe lang ga je hieraan werken? 

Als je dit helder op je netvlies hebt, start je je dag veel rustiger. Je hebt een plan(netje).

2, ZORG DAT JE TAS IN ORDE IS

Het klinkt misschien onbeduidend; structuur in je tas, maar dat is het niet. Stel je voor dat je vanaf nu altijd je betaalpas bij je hebt. Je hoeft nooit meer te vissen naar je telefoon, hebt altijd het muntje voor de boodschappenkar bij de hand. En je kunt direct je sleutel pakken als je in de kou voor de voordeur staat. Dat getuigt van overzicht.

Daarbij neem je je tas mee je dag in. Je neemt dus een stukje orde mee je dag in. Knap werk.

3. BEGIN ZOALS AFGESPROKEN MET JEZELF

Wilde je om 9.00 uur beginnen, begin dan lekker om 9.00 uur. Als je dat niet doet is er altijd iets belangrijkers. Zoals langer ontbijten, de tandarts bellen, een praatje met collega’s of op YouTube een filmpje kijken.

Begin ook zeker met je belangrijkste taak, de taak die je gekozen had. Zo structureer je het begin van je dag.

4. DOE WAT WERKT VOOR JOU

Ben jij een vroege vogel? Sommige mensen verzetten bergen werk bij het krieken van de dag, terwijl jij misschien dan je ogen nog niet open kunt houden.

Omdat je een middag- of avondmens bent, of omdat je er vannacht drie keer uit moest waardoor je niet aan lekker slapen toekwam.

Dan kan het zomaar zijn dat jouw beste tijd een paar uur in de avond is, ook als je van nature een ochtendmens bent. Kijk naar jezelf en je beste optie op dit moment.

Je belangrijkste taak verdient je beste tijd!

5. STRUCTUUR ALS JE BEGINT

Beginnen kan lastig zijn omdat het je meer energie kost. Daarom stellen we vaak uit. Er is een makkelijk manier om jezelf te helpen starten en dat is een checklist.

Met een checklist heb je alle belangrijke stappen voor jezelf al op papier gezet en ook nog eens in de juiste volgorde. Een checklist om te schrijven, een checklist om te lezen, een checklist voor je administratie, een checklist om op te ruimen.

Maakt niet uit wat je gaat doen, als je merkt dat starten wel wat makkelijker mag gaan, dan is een start-je-dag-checklist geweldig.

6. STRUCTUUR OM DOOR TE GAAN

Werk in afgebakende tijdblokken. Dit kan een ochten zijn, twee uur of een half uur. Als je langer geconcentreerd wilt werken, gebruik dan een timer (bijvoorbeel Plantie voor iPhone of Forest voor iPhone en Android).

Het leuke is dat deze apps je belonen voor je werk met munten en bomen die groeien. Dat motiveert lekker. 

Oh, en een extra tip: 25 minuten werken en dan 5 minuten pauze werkt bij veel taken erg goed.

7. STRUCTUUR OM TE STOPPEN 

Stoppen met werken kan net zo lastig zijn als starten met werken.

Omdat je vaak aanlooptijd nodig hebt om lekker in je werk te komen, wil je doorgaan als je eenmaal bezig bent.

Maar om je breinkracht optimaal te blijven benutten, en om een leuk leven te hebben, is het belangrijk om op tijd te stoppen.

Want als je stopt op het allerlaatste moment, moet je ten eerste vaak rennen voor je volgende afpsraak en ten tweede rond je dan maar half af. Met als gevolg meer losse eindjes. En daar zit niemand op te wachten.

Dagstructuur #8 Plan je pauzes.

Maak het makkelijk voor jezelf: 25 minuten werken is 5 minuten pauze.  50 minuten werken is 10 minuten pauze.

Kies voor mooie getallen die samen een uur beslaan. Dat kun je lekker handig wegzetten in je agenda.

Dagstructuur #9 Maak de cirkel rond.

Klaar? Maak dan de cirkel weer rond. Maak je portemonnee op orde, maak je tas op orde en kies je belangrijkste taak voor morgen.

Je kunt natuurlijk ook twee of drie belangrijke taken kiezen als je hiervoor de tijd en energie hebt.

Doe wat het best werkt voor jou.

_____

#structuur #overzicht #agenda

Janneke: Mom van 3 mannen, zwarte koffie lover tot 14.00 uur, meditatiejunkie en gek op kleine gewoonten die je dag nog beter maken.

Bij De Focuscoach vind je de Focus Massage en de Focus Sessie. Voor meer rust in je hoofd, meer geluk in je dagen en een super productieve (werk)dag. We willen helemaal niet alles, we willen een paar dingen heel erg graag. Weet wat je wilt en focus daarop. Wat je aandacht geeft groeit.

DIT IS OOK VAST IETS VOOR JOU!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Share This