Effectieve Tips

Ontspan, focus en creëer

meer van wat je echt wilt

 

 

 

Jouw ochtendroutine

Een paar keer zuchtend je snooze knop indrukken en dan jezelf uit bed hijsen? is dat ook jouw ochtendroutine? Dan valt er winst voor je te behalen. Voer een kleine verandering door die past bij jouw levensstijl en maak er een positieve start van die doorwerkt in je dag.

LOSBANDIG OVERAL AAN GEPROEFD

Ik zal eerst bekennen dat ik tientallen ochtendroutines heb gehad. Zoals van yoga tot wandelen, en van schrijven tot een podcast luisteren. Ik probeerde  alles en stopte met evenveel dingen. Ook voor jou zal zeker niet alles werken. Het is even uitproberen wat lekker valt. Jouw ochtendroutine moet bij je passen.

Als je een jong gezin hebt en er ‘s-nachts een paar keer uit moet, dan voelt de ochtend heel anders dan wanneer je acht uur achterelkaar door kunt slapen. Dus pas lekker aan en maak jouw ochtendroutine op maat.

Dit is waarom jouw ochtendroutine zo belangrijk is:

 

1. MEER GRIP OP JE DAG 

Je brein moet weten wat de bedoeling is vandaag. Als je huidige ochtendroutine gehaast is, is de boodschap helder. Maak er een gehaaste dag van. Kies je daarentegen een kalme, fijne ochtendroutine dan richt je brein zich meer op sereniteit en kalmte. Met als resultaat meer grip op je dag.

Het bewijs merk je bijna direct. Na een fijne ochtendroutine zul je minder snel naar de chocopasta pot of scheppen suiker grijpen dan wanneer je ochtendroutine gehaast is. Je zult je minder druk maken om omgevallen melk en verdwenen gymkleding en onverstoorbaarder zijn.

 

2. HET VERGROTEN VAN JE ZELFDISCIPLINE 

Wat doe jij heel consistent, waardoor je resultaat ziet groeien? In ons overvolle leven is het knap lastig om iets consistent te doen. We gaan 2 weken enthousiast naar de sportschool totdat de klad erin komt. Door een passende ochtendroutine kweek je als vanzelf meer zelfdiscipline. 

 

3. DE KRACHT VAN STAPELEN

Doe iets elke dag  en je merkt resultaat. Ook al is het maar iets kleins, heel veel kleine acties vormen een grote beweging. Stel je eens voor dat je dagelijks 5 minuten mediteert. In tijd lijkt dat misschien niet zo heel veel (2.5 uur) maar voor je brein is 30 x 5 minuten een mogelijkheid om dertig keer te proeven en aanpassen aan meer rust.

 

4. LEUKER EN POSITIEVER DOOR JE OCHTENDROUTINE

Jouw ochtendroutine zorgt dat je stapje voor stapje werkt naar de persoon die je wilt zijn. Zie het als onderdeel van jouw stevige basis. Je start er je dag mee. Dan ga je de wereld in, doet van alles, er gebeurt van alles fijn en niet fijn, moeilijk en makkelijk. Maar wat er ook gebeurt; morgen is er weer die fijne ochtendroutine speciaal voor jou. 

 

5. NAAR JE DOEL TOEWERKEN

Je kunt je ochtendroutine gebruiken om je brein te trainen met meditatie, yoga of ademtechnieken.

Je kunt je ochtendroutine ook gebruiken om naar een specifiek doel toe te werken. Wil je meer lezen? Dan is elke ochtend 1 pagina (of meer) lezen iets wat je direct dichter naar je doel brengt. 

Of als je een onderwerp wilt bestuderen, kun je bij het uitlaten van de hond een podcast beluisteren.

Maar omdat we al zo vaak met doelen bezig zijn, gebruik ik mijn ochtendroutine om mijn brein te trainen op helderheid, overzicht/inzicht en geluk. Elke dag.

Vond je dit artikel interessant? Hieronder vind je nog meer tips.

 

 

Janneke: Mom van 3 mannen, zwarte koffie lover tot 14.00 uur, meditatiejunkie en gek op simpele gewoontes die het leven leuker en makkelijker en effectiever maken.

De Focuscoach  Massage en Coaching  voor heerlijk veel Rust en Focus in je hoofd, werk en leven. Zodat jij makkelijker kunt doen wat er voor jou echt toe doet.

MEER TIPS VOOR JOUW OCHTENDROUTINE

ochtendroutine
ochtendroutine
ochtendroutine

Pin It on Pinterest

Share This