Selecteer een pagina

BLOG

 van De Focuscoach

Een superbewustzijn

een super bewustzijn!

 Met een zucht gaat ze zitten. ‘Ik dacht dat dit alleen maar leuk en lekker ging zijn.’ Ik kijk haar vragend aan ‘de massage bedoel je?’ Ze knikt instemmend. ‘Is dat niet zo dan?’ Nou het is heerlijk, maar ik word op dit moment  helemaal gek van mezelf. Ik loop zo te stressen. En het lullige is dat ik dat altijd zo doe, maar nu pas merk. Ik knik instemmend, als je bewustzijn groter wordt kun je inderdaad even gek worden van jezelf. Maar er is goed nieuws …

 

Als je bewustzijn groter wordt kun je even gek worden van jezelf en de manier waarop je dingen (nu nog) doet.

 

DRAAIEN OP DE AUTOMATISCHE PILOOT

We doen het allemaal, draaien op onze automatische piloot. We starten onze dag zoals we dat gisteren deden, pakken hetzelfde broodbeleg, reageren automatisch als iemand te dicht in onze buurt komt of onbeleefd is.

Heel veel van wat we denken, voelen en doen is automatisch. En dat is fijn voor ons brein. Het zou ondoenlijk zijn om bij alles wat we doen te moeten kiezen uit alle opties. En dat steeds opnieuw en opnieuw. We zouden al een halve dag nodig hebben om op te staan, ons aan te kleden en te ontbijten.

Dus hebben we van nature iets slims; ons onderbewustzijn waar we alles opslaan wat we ervaren, meemaken en doen. Zodat er automatismen ontstaan en we onze kostbare energie kunnen richten op belangrijke zaken.

Da’s fijn.

 

AUTOMATISCH GEDRAG EN ONZE STRESS RESPONS

Hoe geweldig onze automatische piloot ook is, er hapert iets. Want als dit systeem zo effectief is, waarom struggelen we dan zo met onze gezondheid en geluk en groei?

Als onze automatische piloot ons navigeert naar onze bestemming om energie te besparen en te zorgen dat we vooruitkomen, waarom lijkt het dan alsof we stilstaan?

Dat komt omdat de automatische piloot 1 grote taak heeft. Ons veilig houden. Overleven. Daarom moeten we bewust bepalen wat we willen doen en hoe we willen reageren. Zo niet, dan neemt onze automatische piloot het over. En gaat alle aandacht naar de dingen die zouden kunnen schaden. Met andere woorden STRESS!

Te veel werk, informatie overload, gehaast, vermoeid, irritante buren, zeurende kinderen, overprikkeling, onderprikkeling, niet goed genoeg zijn, harde geluiden, zacht gefluister (want het zou eens over jou kunnen  gaan!).

En vervolgens zet je fijne brein daar een programmaatje op. Te veel werk schuif je aan de kant en je doet net of het er niet is. Irritante buren kijk je standaard boos aan als je ze tegenkomt. Het gevoel niet goed genoeg te zijn, eet je weg. Hier die zak chips.

Ja, het is soms pijnlijk hoezeer we grijpen naar destructieve oplossingen bij stress. Maar onze diepere breindelen (reptielenbrein en emotionele brein) staan op overleven. En niet op groei of geluk. Wie maalt er om een kilootje meer als niet goed genoeg zijn kan betekenen dat je uit de groep geknikkerd wordt.

 

MAAR DAN VERRUIMT JE BEWUSTZIJN, JEMIG!

Dan verruimt je bewustzijn, je ziet en voelt ineens intens wat je aan het doen bent. Je jaagt op korte termijn beloningen. In plaats van  te gaan voor langere termijn winst. Je ziet het haarscherp. En ja, dat kan best irritant zijn of zelfs pijnlijk.

Gelukkig groeit er tegelijkertijd met dit bewustzijn nog wat. Je mogelijkheden om bewuster vorm te geven aan wat jij echt wilt.

JE KRIJGT EEN SUPER-BEWUSTZIJN

Je hebt verschillende bewustzijnsniveau’s. De automatische piloot is de laagste. Als je daarvan afstapt geef je jezelf een enorm cadeau.

Je pakt totale verantwoordelijkheid voor je geluk en groei. Tuurlijk, tanden poetsen, haren wassen is lekker in dat standje, maar verder …

En er is meer. Je zult merken dat je steeds bewuster wordt. En dat je steeds sneller leert schakelen tussen wat je eigenlijk helemaal niet wilt en wat je wel wilt. Tussen onrust en rust. Tussen 100 dingen doen en focus.

En dan ontstaat er ruimte voor een nog hoger bewustzijn, je superbewustzijn. Dit is waar alles meer glans krijgt. Verscherpt waarnemen terwijl je met je voeten in de klei staat.

Je voelt mee ,  je ziet dingen op je pad of in anderen die je voorheen niet zag. Je voorziet wellicht zelfs zaken.  Noem het retescherp, noem het superbewustzijn, noem het bewust leven, noem het wat jij wilt. Het maakt dat je je stuur stevig in eigen handen neemt.

 

DIT KUN JE ZELF DOEN:

Strategie #1 Begin met 1 vraag …

Het is een simpele vraag, maar deze vraag stimuleert je prefrontale cortex (achter je voorhoofd) om met een andere manier van handelen te komen.

De vraag is: ‘Hoe zou het zijn als ..?’ 

  • Hoe zou het zijn als ik nu van mijn automatische piloot stap.
  • Hoe zou het zijn als ik hier bewuster mee omga.
  • Hoe zou het zijn als ik mijn werk nu niet wegschuif.
  • Hoe zou het zijn als ik nu geen zak chips pak.
  • Hoe zou het zijn als ik nu een andere keuze maak.

En maak het antwoord dan SUPERLEUK voor jezelf, juicy. Vind positieve alternatieven.

Strategie #2 Pak je tijd.

Om je bewustzijn te verruimen heb je een ontspannen zenuwstelsel nodig. Ga lekker naar de sauna, vier een vakantiedag in eigen huis, mediteer, beoefen mindfulness, lees. Alles wat er voor zorgt dat je naar binnen gaat. Want het begint vanbinnen en het resultaat merk je aan de binnen- en buitenkant.

 

 

Stay focused, stay tuned

 

Janneke♥

P.s. Wil jij actief je bewustzijn vergroten? Dat kan met defocusmassage

Janneke (1965) is De Focuscoach. Mom van 3 mannen, zwarte koffie lover, meditatie-junkie. Met meer dan 6000 massages in haar handen. Focus Sessies en Focus Massages voor elke dag meer rust, focus en impact.

DIT IS OOK VAST IETS VOOR JOU!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Share This