Selecteer een pagina

BLOG

 van De Focuscoach

‘N nieuwe gewoonte aanleren?

een nieuwe gewoonte aanleren?   Doe dan eerst dit!

 

 

Ken je het gevoel dat je alles anders wilt? Toch hoef je niet  je leven drastisch om te gooien om grote veranderingen te zien. Een paar kleine nieuwe gewoonten kunnen een enorm verschil maken.  Een nieuwe gewoonte aanleren kan wel lastig zijn, want je brein gaat sputteren. Hoe je zorgt voor minder weerstand en meer resultaat, lees je hier.

 

ELKE NIEUWE GEWOONTE BRENGT WEERSTAND MEE.

Je wilt eerder opstaan, niet meer snoozen, elke dag 2 uur aan je belangrijkste taak werken, elke dag planken voor je buikspieren, koolhydraatarm eten. Wat jouw doel ook is, je kunt er prachtig de 30-dagen challenge met jezelf voor gebruiken. 

 Er is wel 1 ding waar je rekening mee moet houden. En dat is … WEERSTAND. Elke verandering brengt weerstand met zich mee omdat:

  • Alles wat nieuw is meer energie kost.
  • Er nog geen stevig neuraal pad is voor je nieuwe gedrag.

Vanuit de breindelen die je energiepeil en welzijn bewaken zal worden gesputterd. Weet je ZEKER dat dit een goed idee is? Wil je dit wel echt? Want weet je wel hoeveel energie het kost om te veranderen, en heb je wel door hoe hard er al gewerkt wordt. Ja,ja, het is me wat!

Vaak voel je dit doorwerken in je lijf als onrust of vermoeidheid. En dat zijn gevoelens waar we niet echt op zitten te wachten. Dus hebben we de neiging om te zeggen; weet je wat, laat maar!

Het goede nieuws?  Dat gesputter is  vooral een teken dat je op de juiste weg zit. Je bent aan het veranderen. 

WEERSTA JE  WEERSTAND!

Of je nu kiest voor een kleine of grote verandering, er is weerstand. En zoals met alle gevoelens, voel je weerstand beter als je sensitief bent. Wapen jezelf daartegen, weersta je weerstand, wuif haar weg. Als je echt bewust voor een doel kiest is je weerstand van geen betekenis. Het is energie die even niet weet welke kant ze op moet.

HET GEHEIME WAPEN TEGEN WEERSTAND. 

Gelukkig kun je jezelf helpen om jouw nieuw gekozen gewoonte echt te omarmen. Er is een eenvoudige stap die je moet zetten voordat je aan de slag gaat.

Stap #1 – Maak je Excuus Kaart.

Toen ik stopte met koffie drinken, voelde ik me de eerste twee dagen belachelijk slecht. Ik dronk voorheen dan ook zeker acht koppen per dag. Ik was nerveus, had hoofdpijn, wilde constant eten en vond even gaan zitten – nu zonder kop koffie – ineens niet meer leuk. De lekkere theetjes die ik als alternatief had gekocht werden afgedaan als water met een smaakje.

En toen begon het stemmetje van weerstand:

>> Ach neem toch gewoon 1 kop, dat kan geen kwaad.

>> Als je altijd acht koppen drinkt en nu maar 1 dan doe je het al heel goed.

>> Je hebt het nu te druk voor deze challenge.

>> Dit slaat ook nergens, je merk er toch niets van.

>> Je kan dit niet volhouden.

En ik zou hier misschien in mee zijn gegaan. Het hadden goede argumenten kunnen zijn, ware het niet dat ik deze ‘argumenten’  al had afgedaan als excuses.

Al onze argumenten om iets niet te doen, al onze mitsen en maren verliezen hun kracht zodra we ze opschrijven en labelen als excuses. Als we onze excuses zwart op wit zetten kunnen we ze niet meer aan onszelf verkopen als ‘waar’. We weten beter.

Kies je doel of nieuwe gewoonte. Maak je Excuus Kaart, begin dan aan je challenge. Met je Excuus Kaart in handen ben je gewapend tegen weerstand.

Who is the boss now!

 

Stay focused, stay tuned

Janneke♥

Wil je aan de slag met een 30-dagen challenge? Dat kan! Meld je aan bij de besloten  Facebookgroep en kijk welke challenge er momenteel loopt. Doe mee, of start je eigen challenge en krijg online support. Je vind daar ook de Template voor jouw Excuus Kaart.

Janneke (1965) is De Focuscoach. Mom van 3 mannen, zwarte koffie lover, meditatie-junkie. Met meer dan 6000 massages in haar handen. Focus Sessies en Focus Massages voor elke dag meer rust, focus en impact.

DIT IS OOK VAST IETS VOOR JOU!

Pin It on Pinterest

Share This