Effectieve Tips

van De Focuscoach

 

 

 

Een nieuwe gewoonte – Los je weerstand op!

een nieuwe gewoonte aanleren- LOS WEERSTAND OP

 

Welke nieuwe gewoonte wil je graag aanleren? Wil je eerder naar bed, koolhydraatarm eten of misschien meer bewegen? Als je iets wilt veranderen is het slim om een stevig antwoord te hebben op de weerstand die komen gaat. En dat kan zo.

VERANDERING EN WEERSTAND – EEN GRAPPIG DUO

Het kan echt irritant zijn als je een gewoonte wilt aanleren; die eeuwige weerstand.

Je wilt vroeger naar bed, maar een stemmetje zegt ‘blijf lekker zitten joh’. En als je besluit koolhydraatarm te eten gaat alles prima, totdat je vriendin je een groot bord spaghetti voorzet.

En weet je wat de stem van weerstand dan altijd zegt? Dat dit gewoon niet het juiste moment is!

JOUW WEERSTAND HEEFT EEN FUNCTIE 

Alhoewel je flink kunt balen van jezelf als je een afspraak met jezelf niet nakomt, heeft weerstand een functie. Je slimme brein vraagt zich af:

  • Gaan we echt energie stoppen in wat jij nu wilt?
  • Is dit belangrijk genoeg voor je?
  • Kunnen wij dit? Zullen we niet falen, verliezen, afgaan?
  • Heb je hier wel voldoende energie voor?

Zonder een ietsepietsie weerstand zou je nog veel meer kanten opschieten. Maar als je echt besluit dat je vroeg naar bed gaat vandaag of dat je gaat voor die knapperige groene salade, dan is weerstand overbodig. Snoer je weerstand dan ook vakkundig de mond. Hoe je dat doet? Met een excuuskaart.

1. GA ERVOOR ZITTEN

Welk excuus ga jij straks gebruiken om niet vroeg naar bed te gaan, of om toch dat volle bord spaghetti te nemen? 

Als je dit vantevoren weet, is het makkelijker om de wedstrijd met weerstand aan te gaan.

2. SCHRIJF JE EXCUSES OP

Bedenk welke excuses je meestal verzint als je ergens onderuit wilt komen.

Zo besloot ik om 30 dagen geen koffie te drinken. De eerste twee dagen voelde ik me belachelijk slecht, want ik was nerveus, kreeg hoofdpijn en wilde constant eten.

Even gaan zitten, nu zonder kop koffie, leek overbodig. En de stem van weerstand kwam direct in actie:

  • Deze thee die je nu drinkt, smaakt naar water, getver.
  • Neem gewoon 1 kop, dat kan geen kwaad.
  • Als je altijd 6 koppen koffie drinkt en nu maar 1, dan doe je het al heel goed.
  • Dit is niet het juiste moment.
  • Dit slaat nergens op, waarom doe je dit?
  • 1 kopje kan geen kwaad.
  • Ik begin morgen wel.

3. BEPAAL WELK EXCUUS JE HET MEEST GEBRUIKT

Ik begin morgen wel is mijn favoriete excuus.  Morgen is namelijk niet zo ver weg, het is bijna vandaag, alleen dan net een paar uur verder in de tijd. Dat voelt daarom vrij onschuldig.

Dit is precies de reden dat ik dit excuus makkelijk gebruikte. Het voelde aannemelijk. Vandaag lukt het net niet, maar morgen beslist wel. Ja…en gij geleuft dat.

 

 4. ZORG VOOR EEN ANTWOORD

Een onthulling waar ik niet trots op ben, ik heb gerookt als een schoorsteen. Het is wel in een vorig leven (25 jaar geleden), maar ik stoomde er een pakje per dag doorheen.

Ik ben zo vaak gestopt. Soms voor een uur, dan voor een dag of zelfs voor een paar dagen. Maar het ‘morgen-excuus’ was altijd krachtiger.

Ik gebruikte het jarenlang, totdat ik er zelf helemaal klaar mee was. Want er komt altijd een morgen. Als ik nu dit excuus gebruik denk ik al snel aan het jarenlang stoppen met roken. Dat geeft een extra zet om dingen toch gewoon vandaag te doen.

 

5. GEEF JEZELF SPEELRUIMTE BIJ HET AANLEREN VAN EEN NIEUWE GEWOONTE

Als je eenmaal je favoriete excuus kent, kun je het minder goed aan jezelf verkopen.

Dat wordt smoesjes verzinnen overbodig en kun je eerlijk tegen jezelf zijn als je iets doet wat je eigenlijk niet wilde doen. Je kunt dan eerlijk zijn:

– Ik ga tegenwoordig vroeger slapen, maar vanavond vind ik het zo gezellig naast jou op de bank dat ik van mezelf mag blijven zitten.

– Ik eet koolhydraatarm, maar voor dit bord spaghetti maak ik echt een uitzondering.

Zo word weerstand minder diffuus en kun je vaker lachten om je eigen smoesjes en ze wegwuiven.

 

 

 

Janneke: Mom van 3 mannen, zwarte koffie lover tot 14.00 uur en meditatiejunkie. Dol op slimme mini-gewoontes en eenvoud.

 De Focuscoach  Massage en Coaching  Zorg enorm goed voor jezelf en focus wat je denkt, voelt en doet. Richt je aandacht op wat jij echt wilt, want wat je aandacht geeft groeit. 

DIT IS OOK VAST IETS VOOR JOU!

Pin It on Pinterest

Share This