Effectieve Tips

 

 

 

 

Betere keuzes maken?

betere keuzes maken? Maak er een gewoonte van!

Elke dag maken we ontelbaar veel keuzes. En dat begint direct na het opstaan. Wat is je ontbijt, wat trek je aan. Hoge hakken of praktische gympen. Wat eten we vanavond? Hoe bewust zijn jouw keuzes eigenlijk?  Ondersteunen ze je plannen en doelen optimaal?

Onderzoek laat zien dat we 40% van wat we doen elke dag herhalen.

KEUZES MAKEN

Onze dag is een aaneenschakeling van grote en kleine keuzes. En met elke keuze geef je richting aan je leven. Je zou zeggen dat we dan wel een kei zullen zijn in keuzes maken als dit is wat we het grootste gedeelte van de dag doen. Tja … soms.

Onderzoek laat zien dat we 40% van wat we doen elke dag herhalen. Die 40% bestaat uit goede en slechte gewoonten. Als we die even laten voor wat het is, blijft er nog 60% over. 60% van je dagelijks handelen dat om een keuze vraagt. Hoe zit het met jouw keuzekracht?

 

KEUZEMOEHEID

Keuzes maken gaat in de ochtend meestal nog prima. Een gezond ontbijtje in plaats van veel zoetigheid. De ontbijttafel opruimen in plaats van alles laten staan. Kinderen gepoetst, tas ingepakt. Ready to roll and rumble.

Maar naarmate de dag verstrijkt merk je misschien dat je vermogen om de juiste keuzes te maken afneemt. Je wilt productief zijn, maar bent het niet. Je wilt naar de sportschool, maar doet het niet.

En voor sommigen van ons is dit een scenario dat al veel vroeger op de dag begint. Toen de jongens klein waren (2,3 en 5) was optimale keuzes maken iets waarvoor ik gewoonweg geen tijd en energie leek te hebben. 

Er moesten 1001 micro keuzes gemaakt worden nog voor de eerste kop koffie en ik voelde nul keuzekracht. Duidelijk een geval van ernstige  Desicion Fatique ofwel keuzemoeheid.

MAAK BELANGRIJKE KEUZES IN DE OCHTEND

Keuzemoeheid is precies de reden waarom je in de ochtend vaak betere keuzes maakt dan later op de dag. Het deel van je brein waarmee je keuzes maakt (prefrontale cortex) is als een spier. Na een aantal repeterende bewegingen raakt de boel vermoeid en moet er gerust worden. Je keuzekracht is op. Ook je intuitie is nu lastig te voelen.

Diepere breindelen nemen de boel over en die sparen graag energie. Resultaat; kom maar op met die zoetigheid, want zoetigheid is snelle energie. En laat de sportschool maar zitten, want dat kost energie.

 

DE OPLOSSING TEGEN KEUZEMOEHEID: GOEDE GEWOONTEN!

Wat kun je doen? Leer  jezelf gewoonten aan die je helpen je doel te bereiken. Zodat je niet over ieder dingetje hoeft na te denken. Bijvoorbeeld:

  • Belangrijke keuzes in de ochtend maken als je nog fris bent.
  • Als de wekker gaat direct uit bed springen.
  • Spullen op een vaste plek leggen.
  • Je spullen direct opruimen.
  • Geen koek of snoep kopen.
  • Afspreken om 2 keer per week met je vriendin naar de sportschool te gaan.
  • Het eerste uur van je dag geen telefoon.

Gewoonten zijn als bakens. Ze geven stevigheid, richting en houvast. Ook al gaat je dag alle kanten op, je gewoonten en je routines houden je op koers.

Je hoeft niet constant te kiezen. Zet voldoende goede gewoonten op hun plek zodat jij je dag in kunt richten op de meest ontspannen en productieve manier.

1 voor 1.

_____

P.s. Heb je hulp nodig bij het maken van je keuze? Dat kan, kijk even bij  de Focus Sessie  ‘Maak je eigen plan’

 #gewoonten #kiezen #routines

Janneke: Mom van 3 mannen, zwarte koffie lover tot 14.00 uur, meditatiejunkie en gek op kleine gewoonten die je dag nog beter maken.

Bij De Focuscoach vind je de Focus Massage en de Focus Sessie. Voor meer rust in je hoofd, meer geluk in je dagen en een super productieve (werk)dag. We willen helemaal niet alles, we willen een paar dingen heel erg graag. Weet wat je wilt en focus daarop. Wat je aandacht geeft groeit.

DIT IS OOK VAST IETS VOOR JOU!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Share This