Effectieve Tips

van De Focuscoach

 

 

 

5 tips voor succesvolle selftalk

5 tips voor succesvolle selftalk.

 

 

Selftalk is 1 van de belangrijkste dingen als je beter wilt worden in wat dan ook. Wat zeg jij vaak tegen jezelf? Iets in de trant van; ik ben super productief, ik weet precies wat ik wil of ik heb een uitzonderlijk geheugen. Of is het meer in de trant van: HELP, ik weet niet wat ik wil en mijn hoofd is een zeef.

MAAK VAN POSITIEVE SELFTALK EEN GEWOONTE

We moeten van positieve selftalk een doelgerichte gewoonte maken. Omdat ons brein meeluistert naar alles wat we zeggen En het oordeelt niet, maar volgt bevelen op. Ik heb een hoofd als een vergiet is een duidelijke opdracht; onthoud niets! En als je daar even goed bij stilstaat dan is het absurd dat we onszelf zo vaak tegenwerken.

Daarom vind je hieronder de 5 manieren van selftalk die je kunt benutten om je brein te herprogrammeren voor meer rust, focus en impact.

 

SELFTALK #1 PRAAT IN JEZELF.

Het kleine kritische stemmetje in jezelf ken je natuurlijk maar al te goed. ‘Ik kan dit niet, anderen doen het veel beter, wat zit je haar weer goed (not). Hoor dit stemmetje en snoer het de mond. De makkelijkste manier om dit te doen is knippen met je vingers.

Een vingerknip betekent: STOP. Ik heb je gehoord, maar ik kies nu voor iets anders. Zet er direct een positieve zin tegenover ( Ik kan dit, ik kies hiervoor, ik wil dit, ik kies ervoor om dit leuk te vinden).

SELFTALK #2  PRAAT OVER JEZELF.

Wat zeg jij over jezelf tegen anderen?  Dat wat je vandaag zegt is je waarheid van morgen (of volgende week, of volgend jaar).

 

SELFTALK #3 PRAAT HARDOP TEGEN JEZELF.

Praat eens met jezelf in de spiegel of onder de douche. Beetje goofy als anderen het horen misschien. Maar wel tof om eens bewust te voelen hoe je lichaam eigenlijk een klankkast is voor alles wat je zegt. Dus … wat wil je laten resoneren?

 

 SELFTALK #4 SCHRIJF AAN JEZELF.

Als je schrijft gebruik je je linker- en rechter hersenhelft. Hierdoor dringt positieve selftalk extra goed door. Sommige mensen hebben een dankbaarheidsdagboek en noemen elke avond 3 dingen waarvoor ze dank je wel kunnen zeggen. Dankbaarheid zet je in precies de juiste stand om nog meer te ontvangen.

Zelf heb ik het onderdeel van mijn ochtendritueel en avondritueel gemaakt. Even stilstaan bij alles waar ik van hou en dankbaar voor ben. Van de mannen en de meiden tot aan de vrijheid om te werken waar ik wil en de eerste kop koffie op bed.

 

SELFTALK #5 TAPE-TALK

Dit is een super coole. Vertel jezelf eens precies wat de bedoeling is, door het in te spreken op je dictafoon. Doe dit als je een spannend gesprek hebt of als je gaat investeren in jezelf en merkt dat je uitstelt. Of doe het als je je even niet zo geweldig over jezelf voelt. Spreek jezelf toe als een focuscoach, lifecoach, succescoach zou doen. 

En nu jij? Wat ga jij jezelf vertellen?

Oh, nog even dit … als je net wakker bent of bijna slaapt is je brein super ontvankelijk voor informatie. Perfecte momenten voor positieve selftalk.

 

 

Janneke: Mom van 3 mannen, zwarte koffie lover tot 14.00 uur en meditatiejunkie. Dol op slimme mini-gewoontes en eenvoud.

 De Focuscoach  Massage en Coaching  Zorg enorm goed voor jezelf en focus wat je denkt, voelt en doet. Richt je aandacht op wat jij echt wilt, want wat je aandacht geeft groeit. 

FOCUS OP JE BESTE ZELF

minder stress, massage, pauze
ochtendroutine
ochtendroutine

Pin It on Pinterest

Share This