Effectieve Tips

Ontspan, focus en creëer

meer van wat je echt wilt

 

 

 

5 TIPS VOOR BETER SLAPEN

5 tips voor beter slapen 

Als je productief wilt zijn dan heb je voldoende energie nodig. Idealerwijs begin je elke dag met een volle batterij. Lekker slapen kan daarvoor zorgen, maar is lang niet altijd vanzelfsprekend. Daarom is het goed om een slaapplan te hebben. Een geweldige eerste stap is bewuster met je energie en slaap omgaan.

 

JE ENERGIEPEIL SCHOMMELT

Het is je vast vaker opgevallen. Je bruist van energie, alles gaat lekker. Dan komt je vriendin even langs met een klaagzang over haar nieuwe vriend. Eigenlijk heb je hier geen tijd en zin in. Maar je zegt niets. Als ze na een half uur vertrekt voel je je leeg en uitgeput. Huh … waar is je energie gebleven?

Andersom kan ook. Net was je niet vooruit te branden. Totdat je besloot eindelijk je bureau eens flink onder handen te nemen. Met iedere minuut voel je jezelf lichter en vrolijker worden. Opruimen en ordenen doet je goed. Een overzichtelijk  bureau was net wat je nodig had om meer energie te krijgen.

MEER CONTRÓLE

Elk mens en elke activiteit heeft invloed op je energiepeil. Maar gelukkig is er een constante factor die elke dag terugkomt. En dat is slapen.

Je hebt niet overal invloed op. Maar slapen is iets waar je meer de vinger in de pap hebt. Door net wat meer aandacht te besteden aan wat je wilt en hoe je dat gaat doen. 

Hier volgen 5 tips die je onderdeel kunt maken van jouw slaapplan. 

1. ZOEK UIT WAT JE WILT

Onze aandacht gaat vaak naar wat we niet willen. Voorbeeld: je gaat speciaal vroeg naar bed omdat je moe bent, maar je kunt de slaap niet vatten. Verdorie, wat is dit voor onzin. Zuchtend gooi je jezelf op je andere zij. Mopperend dat je beter voor de TV had kunnen blijven zitten als je toch niet kunt slapen. Herkenbaar? Dit is niet wat je wilt. Wat wil je wel?

Is het .. Ik:

  • Val makkelijk in slaap.
  • Slaap als een roosje
  • Word uitgerust wakker.
  • Heb de hele ochtend veel energie

 

2. VERTEL JEZELF WAT JE WILT

Als je weet wat je wilt moet je jezelf vertellen wat je wilt. Ook al voelt het nu misschien nog niet zo. Ook al is het nu nog niet je waarheid. Dit is waar je naartoe werkt. Je stip op de horizon. En dat is wat je brein wilt weten. Je verhaal bepaalt je acties. 

Veel mensen klagen op dit punt. Begrijpelijk, maar jammer. Je lijf werkt hard, je hoofd werkt hard. Beiden 24/7 – en inderdaad, vannacht wilt het slapen misschien even niet lukken (of deze week, of deze maand, of dit jaar).

Maar je gaat stappen zetten om dit te verbeteren. Dat is je focus.

3. HOE LANG WIL JE SLAPEN?

Gemiddeld hebben we 8 uur slaap nodig. Maar het is natuurlijk heel persoonlijk. Om te kijken wat jij nodig hebt is er een makkelijk trucje. Kijk hoe laat je op moet staan en trek er acht uur af. Dit is de tijd waarop je op bed wilt liggen. 

Ga drie weken lang op dit tijdstip naar bed en evalueer je energiepeil. Ben je nog te moe naar je zin, maak van de 8 uur dan 9 uur. Ben je al lang wakker voor de wekker gaat dan kun je later naar bed.

Delete de gedachte dat slapen WASTE OF TIME is. Plak een ander label op slapen, omdat voldoende slapen slim is. Je regenereert je lichaam, doet nieuwe energie op, bereid je voor op focus en helderheid, verwerkt informatie, delete informatie waar jij niks meer aan hebt. 

4.  GA OP EEN VASTE TIJD NAAR BED

Op een vaste tijd naar bed gaan en opstaan is voor je systeem een feestje. De hele natuur bestaat uit ritmes, en ons lijf kent haar eigen ritmes. Soms is het even zoeken, maar je zult ontdekken hoeveel slaap je nodig hebt. En ook hoe laat je graag naar bed gaat.

Ben je een ochtendmens dan zul je het prima vinden om vroeg naar bed te gaan. Ben je een avondmens dan ligt jouw voorkeur bij heel laat naar bed gaan en later opstaan.

Het is slimmer om je werkzaamheden aan te passen aan je natuurlijk slaapvoorkeur dan andersom. Doen wat bij je (systeem) past, werkt nu eenmaal altijd gemakkelijker en beter.

5. ZET EEN TIMER

Wil je om 23.00 uur op bed liggen? Stel dan je wekker in op 22.45 De ene dag zal het lukken om direct naar boven te gaan, de volgende dag niet.

De winst is in elk geval dat je bewustzijn op wat je doet groeit. En daar word je sowieso wijzer en energieker van.

 

 

P.s. Een praktisch boek vol tips over beter slapen is Superslapen van Floris Wouterson. Een echte aanrader als je serieus werk gaan maken met het opstellen van je slaapplan. Floris pakt het onderwerp slapen van alle kanten aan. Ritme, bed, slaapkamer, beweging, voeding etc.

 

Janneke: Mom van 3 mannen, zwarte koffie lover tot 14.00 uur, meditatiejunkie en gek op simpele gewoontes die het leven leuker en makkelijker en effectiever maken.

De Focuscoach  Massage en Coaching  voor heerlijk veel Rust en Focus in je hoofd, werk en leven. Zodat jij makkelijker kunt doen wat er voor jou echt toe doet.

LEES MEER OVER DIT ONDERWERP

energie
massage
massage

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Share This